Българската академия на науките бе домакин на 12-ата ежегодна ученическа научна сесия на Ученическия институт на БАН (УчИ-БАН) при Центъра за обучение на БАН, която се проведе на 15 и 16 ноември.

Събитието откри доц. Десислава Абаджиева, координатор по Национална програма „Образование с наука“, чиято програмна инициатива е подкрепа на дейностите на УчИ. Приветствие от името на Академията бе поднесено от чл.-кор. Евдокия Пашева, зам.-председател на БАН, която поздрави участниците и ги насърчи да се развиват в различните области на науката, подчертавайки ролята на научните форуми за развитието на бъдещия им потенциал. Като представители на МОН бе колектив от Националния STEM център, начело с директора проф. Найден Шиваров. В поздравлението си към УчИ, той акцентира на STEM средата в училище, която постепенно се разширява, като среда за експерименти, творчество и критично мислене, с цел подготвяне на учениците за реални научни и технологични предизвикателства.

Акад. Петър Кендеров, научен ръководител и създател на УчИ – БАН и член на съвета на Международната фондация „Св. Св. Кирил и Методий“, припомни мисията на Ученическия институт – да насърчава учениците да изследват чрез науката, да участват в подобни форуми, където да представят своите разработки, което дава възможност за изграждането на трайна връзка между училищата и академичната общност. Значим момент на откриването беше връчването на отличието на г-жа Стефка Петкова, като признание за нейния принос към развитието на устойчиви STEM практики в училищната среда.

Директорът на Центъра за обучение – БАН проф. Антония Стоянова също поздрави участниците и подчерта, че дейностите на УчИ – БАН допълват мисията на Центъра за обучение – БАН в образователна и обучителна посока. Ученическото събитие бе подкрепено от фондация „Еврика“ и издателска къща „Просвета“, които също поздравиха участниците в ученическата сесия.

Тази година за първи път беше включена специална STEM секция с ученически проекти, създадени в училищна среда под ръководството на учители и академични ментори, подпомогнати по програмата „Образование с наука“ и фондация „Еврика“. Освен в STEM секция, проектите бяха представени в още седем различни секции: Хуманитарни науки; два сесии на Информационни, комуникационни и технически науки; Математика; Биология, биомедицина, биохимия; Химия, физика, физикохимия; Обществени науки и изкуство.

Броят на ученическите проекти надхвърли 110, което е рекорд за УчИ до момента. Общият брой на учениците – автори на проекти е 208. Те са ученици от 50 училища от 26 града в страната. Ръководителите на проектите са 97, като сред тях, освен учители, има значителен брой специалисти от научни институти и висши училища, или студенти в престижни чуждестранни университети, голяма част от тях многогодишни участници в мероприятията на УчИ-БАН.

Журитата в отделните секции бяха утвърдени учени, които класираха проектите на базата на предварително изготвени рецензии, но най-вече представянето и защитата пред публиката по време на самата сесия. Първите три почетни места във всяка област бяха отличени с парични ваучери, финансово осигурени, благодарение на Националната програма „Образование с наука“. Участниците получиха и поощрителни награди от издателства и неправителствени организации.

Взети заедно – ученици, ръководители, рецензенти и членове на научните журита, в 12-ата ученическа сесия взеха участие, пряко или косвено и достигнаха до около 350 човека. Така УчИ-БАН реализира една от основните си цели – да осъществи пряка връзка между учениците и учените, мост между науката и образованието.

Наградените вижте ТУК